Bidden met Bas van der Vlies

Here God, hier spreekt uw nederige dienaar Bas van der Vlies. U weet wel, van de SGP. Heilige Vader, er is onheil op til. Hier in Nederland loopt een rechtszaak tegen de SGP omdat wij geen vrouwen toelaten tot de kandidatenlijst. En internationaal dringen de Verenigde Naties bij de Nederlandse regering erop aan ons te dwingen de discriminatie van vrouwen te stoppen.

Discriminatie? De brutaliteit! Hoe kan Uw onfeilbare Woord ter discussie staan? Zoals een hert verlangt naar stromend water, zo dorst de ziel van elke mannenbroeder naar U, o Heer. Niets dat ons hiervan kan afleiden.

Maar wat nu als wij, binnen de SGP, straks temidden van vrouwen moeten verkeren? Schepsels die louter van de buitenkant der dingen houden! In hen zindert alles wat U verboden heeft. Ze lachen schalks, wenken ons met hun ogen, lonken.

Wij mannenbroeders weren ons uit alle macht. We stoppen het hemd diep in de broek, die wij tot onder onze oksels optrekken. Maar dat is niet genoeg, want bij vrouwen kiert de verleiding tussen de woorden. Kirrend met hun stemmetjes van suikerzoet, dwarrelen zij om de mannenbroeders van de SGP. Hoe kunnen wij ons daartegen teweerstellen, Heer? Het enige goede aan een vrouw is haar drang tot properheid. Stof afnemen, kinderen zogen, piepers jassen. De man heeft de macht om te gebieden over de vrouw. In die verhouding dienen zij te leven. Een onwrikbare grondslag en een helder richtsnoer.

Maar hoe is de rauwe politieke werkelijkheid! Neem nu Femke Halsema. Een vrouw, en aldus wilsonbekwaam tijdens haar maandelijkse stondes, maar daar hoor je niemand over. Soms wrijft zij met haar handen over haar armen. O, de gruwel! Want ik weet: bij menig mannenbroeder trekt op zulk moment een rilling van welbehagen over de rug. Het brengt hen in vervoering. Aders beginnen te kloppen en plots is daar dat onwelkome, warme gevoel in de onderbuik.

Zelf houd ik op zo’n moment mijn handen stijf onder de oksels en concentreer mij op Uw ware almacht en de gong van het Laatste Oordeel. Maar ik besef: diep van binnen ben ik een land van dorheid. Daarom bid ik U, Heer. Sterk mij, laat mij immer kreukvrij zijn. Toon Uw almacht en maak de Tweede Kamer weer tot het kroondomein van de man. Amen.

151 reacties op “Bidden met Bas van der Vlies”

  1. Beste Luuk,

    Ik wil je bedanken voor het column dag je vandaag (25 feb 2010) in de Metro heb geschreven. Ik werd er in ieder geval gelijk wakker van.

    Maar even over het stuk. Denk je serieus dat vrouwen wilsonbekwaam zijn tijdens hun maandstonden? Want het is wetenschappelijk bewezen dat het weleenswaar hun hormonen en daardoor hun emoties beïnvloed, maar niet hun geest en of denkvermogen.
    Verder zal ik het heel knap vinden als jij mij in de bijbel kan aanwijzen waar staat dat vrouwen niet mogen deelnemen aan de politiek.

    Ook is wat je schrijf een directe belediging voor alle vrouwen in de Bijbel maar ook van nu. Kijk eens naar de moeder van Jesus, dat was een sterke vrouw die Jesus veel heeft geleerd en veel invloed op hem had. Maar kijk ook eens naar Moeder Theresa die zoveel goede en mooie dingen heeft gedaan. Zonder vrouwen is de wereld nergens, je mag je moeder dankbaar zijn dat ze je op de wereld heeft gezet!

    Wat jij doet in je column is aanzetten tot discriminatie en aanzetten tot haat hierdoor ben je geen haar beter dan onze blonde vriend Geert Wilders. Ook door het beledigen van de vrouwen beledig je een creatie van God onze vader! Check Genesis maar….

    Ik ben zelf RK en ik snap hoe jullie de Bijbel opvatten, maar denk je niet dat als God niet wil dat vrouwen in de politiek komen dat hij er iets aan had gedaan? Is God niet almachtig genoeg? Zeg jij eigenlijk dat God wel de wereld en alles erop kan scheppen, maar niet mensen zoals Femke Halsema uit de politiek kan houden?

    Misschien is het juist wel het plan van God om man en vrouw gelijk te laten zijn, wie ben jij om daar vraagtekens bij te zetten?

    Ook mag ik even opmerken dat als jou “mannenbroeders” niet tegen vrouwen kunnen die met hun handen over hun armen wrijven, dan zijn jullie wel erg zwak! Want vrouwen zijn heus niet de hele dag bezig met het verleiden van mannen, denken jullie dat we niets beters te doen hebben ofzo? Een moeder met kinderen zal jou heus niet gaan verleiden en Femke Halsema heeft het veel te druk met de politiek om de zielige mannetjes van de SGP te verleiden!

    Al bij al heb je een flinke reality check nodig, want we leven niet meer in de middeleeuwen!

    Welkom in 2010!

    Met vriendelijke groet,

    Magdalena Gabriëlla

  2. Humor!

    Ik zie de Nestor van de Kamer zo zitten, met zo een verbeten smoeltje, en hel en verdoemenis prediken over zoveel onrecht.

  3. Magdalena,

    Mooie Bijbelse naam overigens….echter je commentaar op de colum verraad nou niet bepaald een Bijbelse achtergrond,of wil je alleen maar ‘Horen wat je wilt horen en zien wat je wilt zien’.
    Dat al eeuwen en eeuwen de roep om politiek en religie gescheiden te houden gebaseerd is op de Bijbel is je misschien ontgaan. In Johannes 17 vers 16 zegt Jezus dat zijn discipelen net als hij ‘geen deel van de wereld diennen te zijn’,net zoals hij (Jezus) dat niet is. Onderzoek naar de handel en wandel van de eerste Christenen in 300 jaar na zijn dood laat eveneens zien datmen zich absoluut niet inhield met Politiek!,dat was immers werelds.
    Pas bij bemoeienis van Romeinse Keizers,het concillie van Nicea-google het maar eens-deed politiek zijn intrede en werden trouwens ook dogma’s ingesteld.
    Het leuke aan Godsdienst en de Bijbel is dat Jezus ook zei,’De mens heeft een vrije wil’….je mag overal zelf over denken en beslissen,gelukkig wel.
    Ook jij mag zelf weten hoe je over politiek en religie denkt,hoe je over de Bijbel denkt,de rol van vrouwen….maar maak er geen domme zinloze discussie van.
    Als mensen de Bijbel als onfeilbaar nemen en niet ervan maken wat in de loop der geschiedenis ervan gemaakt is(Catholicisme!)dan is er niets aan de hand…wordt er geen oorlog gevoerd…geen politiek bedreven..enz,enz.
    Trouwens,…het stukje van Dhr Koelman heb je denk ik niet goed op waarde geschat…..als onze Bas van der Vlies werkelijk een Christen zou willen zijn…zou hij dus direct uit de politiek moeten stappen..blijkbaar is zijn Christen zijn gebasseerd op menselijke feiten en dogma’s.
    Je hoeft je niet aan de Bijbel te houden!,…het mag!,…mag je helemaal lekker zelf weten….mooi he!?,een God die dat toestaat.

  4. @Gesus

    Je heb gelijk dat ik niet vanaf mijn geboorte door mijn ouders ben gedwongen om ieder week 3x naar bijbelstudie te gaan en daardoor is mijn Bijbelse achtergrond inderdaad niet 100%.

    Maar je heb het probleem wel opgelost! Dus SGP leden als jullie goede Christenen willen zijn moeten jullie uit de politiek stappen haha. Dat scheelt de normaal denkende politici en geintreseerden weer een hoop doelloos gepraat en discriminatie van velen vrouwen:P

    @Malta Soron

    Wow wat heb jij een grote woordenschat, sorry hoor maar schelden betuigt van onmacht om betere en meer zinvolle woorden te kiezen!

  5. @ ThaClown,

    Besef dat je net een groot gedeelte van de wereldbevolking beledigd heb!

    Maare er is niets onrealistisch aan geloven, want het is een geloof dus geen wetenschap. Dat het niet bewezen kan worden is geen reden om niet te geloven.

  6. @Gesus
    “Je hoeft je niet aan de Bijbel te houden!,…het mag!,…mag je helemaal lekker zelf weten….mooi he!?,een God die dat toestaat.”

    Dat vind jij mooi???? Een almachtig wezen, die toestaat dat mensen niet in hem/het/haar geloven maar achteraf wel straft omdat iemand niet in hem/het/haar geloofd?

    Geweldig hoe gelovigen een negatief iets kunnen verdraaien in iets positiefs!

    Het is natuurlijk prachtig dat wij allen zondig zijn vanaf onze geboorte, dit biedt ons de kans om door eigen kunnen onszelf te redden van eeuwige verdoemenis! Echt een prachtig idee.

  7. @Magdalena Gabriëlla
    Ik heb net een groot gedeelte van de wereldbevolking beledigd??? Hoe dan? Omdat ik mijn mening uitspreek of een blog?
    Wat is er trouwens zo fout aan beledigen? Als iemand zich beledigd voelt is dat meestal met een reden:

    – ofwel de mening van die persoon is onjuist, en is puur beledigd omdat hij/zij geen enkel commentaar dult (hebben nogal veel gelovigen last van)

    – of de persoon die beledigd is puur kwetsend bezig, en is niet een onderbouwde mening maar slechts het bewust kwetsen van een groep/persoon.

    Dat ik vind dat de bijbel en het geloof in God niet bepaald reëel is, is verre van een loze en puur beledigende opmerking. Iedere keer als een gelovigen roept:

    “Je mag mijn geloof niet beledigen, je MOET respect hebben voor mijn geloof!” gaan mijn nekharen overeind staan.

    RESPECT MOET VERDIENT WORDEN, HET IS NOOIT AUTOMATISCH

  8. @Magdalena Gabriëlla
    “het is een geloof dus geen wetenschap. Dat het niet bewezen kan worden is geen reden om niet te geloven.”

    Ok, dus volgens die logica hoeft nooit iemand bewijs te geven voor wat dan ook….
    ‘Geloof is geloof’ is natuurlijk een totaal loos argument, en geeft alleen maar aan hoe weinig goede argumenten er zijn om wel te geloven.

  9. @ThaClown

    Discuseren met een blijkbaar ongelovige is totaal zinloos. Dit is mijn geloof en het is jou goed recht om daarmee te doen en laten wat je wil.

    Je opmerkingen @Gesus laten gelukkig zien dat je geen idee heb waar je over praat als het om het geloof gaat.

    En ik zal zeggen dat geloven een hele hoop mensen op deze wereld kracht en hoop geeft en aanspoort tot het doen van goede dingen, want kan daar nou mis mee zijn?

    Jij kan geloven of niet wat je wil, maar veroordeel ons er niet voor omdat wij wel in God geloven, dat doen we ook bij jou niet.

  10. @ @Magdalena Gabriëlla

    Hoi. Ik ben een Goddelijk Fenomeen! Tongen?

    En je hebt helemaal gelijk, die vuige Luuk Koelman is een handpop van de Satan. Iemand die in het verleden leeft en weldenkende mensen probeert te vergiftigen met zijn zwarte inkt. Maar ook hij zal, als De Dag komt, de rekening voor zijn perversiteiten voorgeschoteld krijgen.

  11. @Magdalena Gabriella:

    dat het niet bewezen is de ENIGE reden om het dan maar te geloven. Als het bewezen zou kunnen worden, zou je het namelijk WETEN. En neem eens wat lesjes Nederlands, hemeltergend gewoon…..

  12. Mijn hemel, wat een diskussie weer! Luuk (en deze opmerking komt van iemand die ook flink gelovig is en de Bijbel best heel serieus neemt en ook nog vaak bidt) leuk stukje. Lekkere ironie, goed de toon getroffen van hoe Bas z’n gebed er uit zou kunnen zien. Dank voor de glimlach – kon het zeker waarderen. De rest van de reageerders: jongens, leer een beetje relativeren!

  13. @ ThaClown,

    Je hebt een mening over iets, waar je geen kennis van hebt.

    Religieuze mensen gebruiken de bijbel als wetboek voor zichzelf en om anderen de les te lezen, hoe het, volgens hen, zou moeten zijn.
    Daar is deze echter niet voor bedoeld.

    De bijbel is voor christenen (mensen die Jezus navolgen)een kompas, om van daaruit een geweldig gelukkig leven te leiden waarin Jezus zichtbaar wordt naar de ander toe.

    Ik ben in staat om slechts een klein beetje te begrijpen van alle wijsheid, welke God in de bijbel heeft verwoord.
    Daarom past het mij niet om een ander te vertellen hoe hij leven moet.

    Mijn ervaring met Jezus is dat Hij de weg, de waarheid en het leven is.
    Wie dit heeft, heeft niets anders meer nodig.

    PS. ik vind de column trouwens geweldig

  14. Ik ga geen moeite doen om het hele internet te bekeren hoor!

    Wat jullie vinden van het geloof kan me niet schelen, deze discussie gaat ook niet over wat geloven is. Maar over de rol van vrouwen in de politiek en in de SGP weten jullie nog!

  15. @ Magdalena Gabriëlla

    Juist! Vrouwen moeten de man gedienstig zijn. Koken, schoonmaken, baren en knikken als de man iets zinnigs zegt. Laat het nemen van belangrijke beslisdingen maar over aan de Man, die is er immer door de Here voor gemaakt.

  16. @Theo

    Ik zou willen dat elke Christen en gelovige er zo over dacht als jij… helaas is dit niet zo.

    Zoals je zelf zegt wordt de bijbel juist wel als wetboek gebruikt tegen anderen. Het gegeven dat zeer veel gelovigen de bijbel alleen gebruiken als kompas en daar kracht uit halen is erg mooi.

    Maar daar blijft het helaas niet bij: het op willen leggen van zondagsrust, het uitsluiten van vrouwen in de politiek, het tegenhouden van de wetenschap (bijv. stamcel-onderzoek) zijn een paar voorbeelden in ons land waardoor ik het wel een beetje gehad heb met de bemoeienis van het geloof op de hele samenleving.

    Feit blijft dat wel/niet geloven een privé beslissing moet zijn, er kan niet bewezen worden dat god niet bestaat evenmin dat bewezen kan worden dat hij wel bestaat.
    Laat geloof buiten de politiek en buiten de scholen en houd het voor jezelf.

  17. @ Ome Kleaut,

    haha, goede grap. Waar staat dat in de Bijbel?

    En trouwens ik ben er zeker niet voor om de Bijbel 100% te volgen, want het is wel een 2000 jaar oud stuk:p

    En helaas voor SGP mensen zijn vrouwen niet meer weg te denken uit topfuncties, ze kunnen niet meer winnen, misschien als ze 200 eerder waren begonnen. Maar gelukkig zijn ze nu te laat, haha

  18. @ Magdalena Gabriëlla

    “En trouwens ik ben er zeker niet voor om de Bijbel 100% te volgen, want het is wel een 2000 jaar oud stuk”

    Dus jij legt het Ware Woord van de Here zomaar naast je neer omdat het 2000 jaar oud is? Lekkere gelovige ben je. Zo eentje die enkel gelooft als het haar uitkomt. Ook voor jou is er plek in de Hel.

  19. Haha, weer een mooie

    En ik ben van mening dat de Bijbel geschreven is naar het tijdsperspectief van 2000 jaar geleden!

    Dat houd in dat we het moeten vertalen naar onze tijd, wat dus met zich meebrengt dat mannen en vrouwen gelijk zijn in de hedendaagse samenleving en dat, dat niet is strijd is met de Bijbel.

  20. @ Magdalena Gabriëlla

    Maar is het dan niet zo dat je het woord van God ontkent? Want kennelijk kan jij, in het licht van deze tijd en met de kennis van nu, prima voor God invullen wat hij allemaal denkt en vindt.

  21. Christen zijn is een manier van leven die doorwerkt in alle facetten van mijn leven, dus het voor mezelf houden werkt niet. Wel moet ik een andere overtuiging respecteren

    Christenen zouden best een land kunnen besturen maar geen politiek bedrijven.
    Dan bedoel ik: het gelijk willen krijgen en de ander overtuigen dat jij het beter weet: een ander op zijn fouten afmaken etc.

    Jezus navolgen is: de ander hoger achten dan jezelf en zoek de waardering niet bij mensen.
    Jezus gaf zijn leven voor jou en mij, zoals je bent. Door dit aan te nemen en hieruit te gaan leven is geweldig.
    Meer waardering als persoon kan je niet krijgen.

  22. Is die vermaledijde Koelman weer bezig hier ?! Dat vuige satansgebroed, dat met zijn demonische schrijfsels de prachtige schepping van de Almachtige in de war schopt en de kinderen gods naar de diepten van de hel probeert te lokken. Moge het vuur der hemelse gerechtigheid je inktzwarte ziel zuiveren van je duivelsche bezetenheid. Dat je de genade gods met harde hand mag voelen en dat uit die kastijding het enige ware inzicht voort mag komen. Ik zal voor je bidden, Koelman…

    WHHAAAHAHAHAAA… Prachtig stukje, Koelman. Geweldig !!!

  23. @Magdalena,

    He..vervelend nou…moet ik je toch weer teleurstellen….God zegt..’Ik ben die ik ben’…..en zegt,’Ik ben onveranderlijk’. We kunnen nog vele teksten en voorbeelden aanhalen maar dat is niet de bedoeling. Kern is dat vriend en vijand er wel overeens is dat de Bijbels als je die als Christen beschouwt als Gods onfeilbaar woord….geldt voor het jaar 200 of 1576 maar ook 2010!
    Een Christen wil graag leven volgens de maatstaven van zijn God…toch?…en niet volgens werelds denken…toch?
    Dit doet ook opgang voor de rol van vrouwen…misschien vervelend voor jouw en waarschijnlijk wil je dit helemaal niet ‘horen’,maar de rol van de vrouw in Gods ogen is wel even anders dan jij zelf graag wilt. De Bijbel staat vol met voorbeelden. Wat dit betreft kan me wel voorstellen dat sommigen reacties hier jouw daarop ook aanvallen. Wil je Christus navolgen dan moet je dat doen zoals hij graag wil,dus volgens zijn woord de Bijbel. Ben je het daarmee niet eens of vindt je dit achterhaald niet meer van deze tijd…oeps…dan heb je als Christen toch wel een ‘probleempje’.
    Maar het mooie is…God verplicht niemand….nogmaals we zijn allemaal begiftigd met een vrije wil dus jij maag ‘geloven’ wat je wil maar leg het anderen dan ook niet op wat jij wil door op de ‘stoel’ van God te gaan zitten.
    Trouwens wat ome Kleaut zegt klopt gedeeltelijk want veel mensen geloven inderdaad alleen maar wat hen uitkomt..echter in een belangrijk ding zit hij goed fout…de ‘Hel’ die bestaat in die zin niet in de Bijbel maar vraag me dat niet om uit te leggen want dan wordt het hier net een soort Theologische universiteit.

  24. Hou het geloof voor jezelf, val anderen er niet mee lastig.
    Als je er zelf maar kracht en hoop uit haalt lijkt mij dat genoeg. Niet iedereen wil dat kunnen dus dring het ook niet op.
    Dus houd het uit de politiek en uit het onderwijs.

    //
    Those who believe that they believe in God, but without passion in their hearts, without anguish in mind, without uncertainty, without doubt, without an element of despair even in their consolation, believe in the God idea, not God himself. ~Miguel de Unamuno //

  25. Erg origineel Luuk, weer hard om gelachen! Plaatje van Bas erbij maakt het stuk overigens niet aantrekkelijker 😉

    @Magdalena: voor iemand die niet het hele internet probeert te bekeren maak je je toch redelijk druk om de comments! Als je in de bijbel wilt geloven moet je dat lekker doen, maar laat je niet zo opfokken. Ben overigens wel benieuwd naar welke goede dingen je dan bedoelt, die mensen zouden doen vanuit hun geloof. Begon zeker met de kruistochten?

  26. Ik kan hier maar 1 ding op zeggen:

    “lees de evangeliën van Thomas, Philip en Maria Magdalena en je zal tot andere inzichten komen”

    Jesus, vond man en vrouw gelijk, hij discrimineerde niemand, waarom doen “Christenen” dat nu dan wel? Dat is pas het geloof op je eigen manier toepassen en opleggen!

  27. Beste allen,

    Ik trek me terug, het begint er inderdaad wel erg veel op te lijken dat ik mijn geloof opdring en dat is zeker niet mijn bedoeling.

    Mijn bedoeling was het tegengaan van discriminatie en de foute denkwijze van de SGP aan het licht brengen. Ze schenden namelijk mensenrechten door het uitsluiten van vrouwen, het maakt niet uit of ze dat baseren op de Bijbel. Het is tegen de wet en iemand moet ze laten stoppen, ik hoop dat de rechter dat zal doen!

    Het enige goede dat uit deze dicussie is gekomen komt nog steeds van Gesus, namelijk dat geloof en politiek gescheiden moeten blijven, wat doet dan zo een onwijs streng Christelijke partij als de SGP er dan met hun mens onterende regels?

    Als we kerk en staat echt willen scheiden moeten we dan niet gewoon politieke partijen met een geloofsgrondslag verbieden? Ik ben voor!! In dat geval weg met de SGP, CDA, CU en velen anderen:P

    Is dat geen oplossing?

  28. @Magdalena Gabriëlla :

    Zijn we het toch nog eens geworden! mooi gesproken!

  29. Ik vind je wel een held Koelman! Nederland is een protestants christelijk land en loopt een beetje je eigen Nederlands volk zwart te maken. u beledigt zo wel een hoop mensen.

    Ik weet niet hoor maar gaat u ook zo’n een colum schrijven over de Islam of durft u dat niet?

  30. @Jasper
    Ik woon in een protestants christelijk land? Wie heeft dat bepaald?

  31. @Magdalena,

    Zucht……Thomas,P,en Maria Magdalena zijn geschriften uit de ‘apocriefen’,en maken geen deel uit van de Bijbel en zijn niet geinspireerd door God.
    Het is natuurlijk prima als iemand ze wil lezen en daaruit inspratie voor zijn of haar leven wil putten,niks mis mee.
    Maar houdt het dan wel gescheiden,je kunt natuurlijk niet verwachten dat een Christen die wel volgens Gods woord wil leven deze buiten de canon vallende geschriften als Gods woord ziet. Dan hadden ze immers wel in de Bijbel gestaan. Dit is nou namelijk net de fouten die religies maken….allemaal willen ze hun eigen ideeen en spinseltjes aan God toeschrijven!….dat maakt het ook zo’n rommeltje in de religieuze wereld. Daarom is het ook zo fijn dat een colum als deze lekker relativeert….want dat mag ook van God! Gelukkig heffen de religies zichzelf steeds meer op door hun egen dogmatiek en inbreng in hun religie(begonnen bij het concillie van Nicea)en gelukkig maar want het heeft jammer genoeg weinig meer met God te maken.
    Het is heel simpel als je een Christen wilt zijn…wees het dan zoals de Bijbel je leert,dus begin eens de hele Bijbel te lezen als je een oprechte Christen wilt zijn….veel mensen komen er dan achter dat ze helemaal geen Christen WILLEN zijn!…allemaal veel te moeilijk en te inpopulair.
    Bas van der Vlies is natuurlijk een persiflage van zich zelf in de tweede kamer…met normen en waarden….de Bijbelse normen en waarden zijn hem zelf vreemd gezien zijn uitlatingen.
    Christenen..voeren geen oorlog…..bedrijven geen Politiek…kennen aan vrouwen een ‘mindere’ rol toe…Homo huwelijken zijn uitgesloten (mannen zullen niet met mannen liggen)…om maar een paar Hot issues te noemen….het is aan een ieder om te bepalen waar hij of zij zich goed bij voelt. En ook gij Magdalena bent daar vrij in.

    @Life is a Bitch

    Kruistochten waren ingegeven..WEER door foutieve denkwijzen van mensen die de bijbel op hun manier uitlegden en er van alles afhaalden en bij brachten. Heeft dus niks met God te maken,die heeft de Kruistochten niet opgezet of verordend.

  32. @Jasper

    Ehm… Nederland heeft geen officiele staatsreligie, weet je…

    Het is waar het de grootste religie in Nederland het Christendom is (RK is de grootste stroming), maar ook dat is nog steeds geen staatsreligie!

    Ook @ThaClown, maak je geen zorgen. Nederland is het minst gelovige land ter wereld!

  33. @Magdalena,

    Even voorop gesteld..ik zit je niet op de nek of te bekritiseren,ieder mag zijn mening hebben.

    Maar terugtrekken uit deze ‘discussie’ hoef je niet,want je kunt je geloof niet opdringen,…want gezien je uitlatingen die totaal haaks op de Bijbel staan kun je moeilijk…’Christen’ genoemd worden.
    En val me nu niet aan met te zeggen,’Bepaal jij wie een Christen is!’…..nee,dat bepaal ik niet.,dat vind je gewoon in de Bijbel…die staat vol met normen en waarden voor Christenen en er staat op diverse plaatsen letterlijk dat wie ze toepast,..’Eeuwig leven verkrijgt’.
    Dus ik stop er nu denk ik ook maar mee ook al is het hier best wel gezellig,door weer te zeggen..’We zijn er allemaal vrij in’.

    ps.Nederland is inderdaad een van de MINST religieuze landen,daar heb je volkomen gelijk in.

  34. @Gesus,

    No offence, maar hoe weten we zeker dat de Bijbel niet een boek is die is samengestelt door de concillie van Nicea? Uit stukken die zij het beste vonden? En die vrouwen in een lagere rol duwde en andere mannelijke trucjes?

    Want daar is wel genoeg bewijs voor gevonden…..

  35. Oke, whatever.

    Mijn Chistendom is Gnostisch en velen waaronder Gesus vinden daardoor dat ik geen Christen ben…

    Maar dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen, ik bid, vast en leef zoals een goed Christen. Ik geloof alleen niet in de op macht beluste mannetje die de Bijbel hebben geschreven en in de 1ste officiele vrouwenhater uit de geschiedenis (en 1ste Paus) St. Petrus….

  36. @Magdalena..

    Sorry maar ik moet nu toch nog wel even reageren…

    ‘Eerste Paus!????’…..wat is dat nu weer voor raars!!!…Petrus was echt niet de eerste Paus….nergens maar dan ook nergens staat dat God of zijn zoon Jezus Christus een paus heeft ingesteld of wilde dat iets dergelijks zou komen! Dit is inderdaad ook weer bedacht door op macht beluste regeerders die op deze manier heidendom en geloof verenigden om wille van macht.
    Het feit dat je Petrus een vrouwenhater noemt bewijst dat je het niet met God eens bent,maar dat mag je lekker zelf weten. Even voor de goede orde,ik ben een Bijbelwetenschapper cq onderzoeker,wij houden ons aan de feiten…wat er staat en hoe en waarom het is opgeschreven,we halen er niets af,doen er niets bij maar zijn bezig met Taal,Context,archeologie, om maar wat te noemen dus….feiten. Ik vind dus niks….dus ook niet of jij wel een Christen bent of niet. Wij wijzen alleen op hoe het is,en soms zoals vandaag hoe het simpelweg niet is!

    En een ding is zeker en daar ging de colum over…het is vooral NIET…Hoe Bas van der Vlies het ziet…hee,dat rijmt nog een beetje ook! (maar ‘dicht’ het gat tussen mensen niet…)

  37. Dus dan mogen we maar grapjes maken en christenen beledigen? gewoon open en bloot in de krant? Is thuis meneer Koelman niet de baas dan heeft? of heeft zijn vrouw thuis het recht in handen? Als je grapjes over de Islam maakt dan krijg je heel veel boze mensen op je nek, dus waarom maak je dan grappen over het christendom?

  38. @Magdalena Gabriëlla

    Ik ben benieuwd (dit is geen kritiek ofzo gewoon interesse) hoe bepaal je nou wat wel en niet te geloven uit de bijbel (of andere geschriften)?

    Als het, zoals je zelf zegt, een kwestie is van geloof en niet van feiten, hoe voorkom je dan dat JIJ ZELF kiest wat de wil is van God?

    Ik denk dat Gesus volkomen gelijk heeft: “Christenen..voeren geen oorlog…..bedrijven geen Politiek…kennen aan vrouwen een ‘mindere’ rol toe…Homo huwelijken zijn uitgesloten (mannen zullen niet met mannen liggen)…”
    Dus of je gelooft en bent dan ook bereid doe moeilijke zaken in de bijbel te accepteren, of je geloofd niet (althans niet in de god van de bijbel)

    @Gesus
    Het geen oorlog argument is niet echt waar he? De bijbel staat vol met moord en genocide de laatste keer dat ik het doornam…

  39. @Gesus

    O, dus dan ken je de Nag Hammadi en wat daar geschreven staat, de Bijbel is gecensureerd tijdens de concillie van Nicea, dat moet je dan weten! En dan nog denk je dat de Bijbel het “echte” woord van God is? Terwijl je de feiten kent? Dan ben je gewoon naief, wetenschapper of niet!

    Dat machtbeluste mannen het RK geloof regeren wist ik al btw, maar daar kunnen we nu toch niets aan veranderen.

  40. @Jasper

    Even bij de feiten houden….normaal gesproken beledigt niemand iemand…leuke zin he!?
    Maar je snapt wat ik bedoel..beledigen van anderen is altijd dom en karakterloos helemaal als het gaat om geloofkwesties.
    Het feit dat welke religie ook zich aangesproken voelt of beledigt zegt meet over hen zelf dan degene die de ‘domme’ beledigingen uiten.
    Bovendien zei Jesus..’Wie mij volgt zal vervolgd worden’…dus waar maak je je druk over…als je beledigt wordt weet je immers dat je juist op de goede weg zit.

  41. @Jasper:

    JA DAT MOGEN WIJ!! Dit is een vrij land!

    En dat geld dus ook over de Islam, maak maar belachelijk die zooi.

    Het gegeven dat je ruzie krijgt als je dat doet geeft enkel aan hoe scheel het momenteel zit met geloof en vrijheid.

  42. @Jasper

    Grappen over het geloof; waarom niet ?
    Als jij je aangesproken wilt voelen, moet je dat zelf weten.

    Als het niet in strijd is met de wet, dan vind ik grappen over het geloof prima kunnen.

  43. @thaclown

    jij zegt:
    “Christenen..voeren geen oorlog…..bedrijven geen Politiek…kennen aan vrouwen een ‘mindere’ rol toe…Homo huwelijken zijn uitgesloten (mannen zullen niet met mannen liggen)…”
    Dus of je gelooft en bent dan ook bereid doe moeilijke zaken in de bijbel te accepteren, of je geloofd niet (althans niet in de god van de bijbel)

    Het verhaal zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan jij denkt. Een Christen is niet heilig en net zo zondig als een ander mens. We zijn met ze alle de fout in gegaan in het paradijs dus moeten we allemaal boeten. Een mens kan vanuit zichzelf niks goed doen. Een mens is 1 en al zonde. Dat je nog niemand vermoord komt omdat God je ervoor bewaart. Kortom Christenen doen net zoveel verkeerde dingen als ongelovige, alleen als je door God uitverkoren bent en bekering mag ontvangen van God zul je zalig worden. En dan doe je nog zonde, maar die zonde worden je vergeven. Dus een christen kan niet vanuit zichzelf zeggen dat hij waarlijk gelooft en geen foute dingen meer doet.

  44. Tha clown ik denk niet dat je het zo leuk zal vinden als mensen hier grappen over jou gaan maken en jou uitschelden, en dan zeggen het is een VRIJ LAND!

  45. @jasper
    Je hoeft het je toch niet persoonlijk op te vatten?
    Verstandige mensen negeren het en laten die mensen in hun waarde !

  46. @ Gesus

    Daar heb je helemaal gelijk in. Maar het is vervelend als je ons land van de Bijbel ziet afkeren. Als ons land God verlaat zullen er vanzelf erge dingen gaan gebeuren toch!

  47. @Jasper:
    Dat geloof jij ECHT???
    We zijn allemaal zondig? en zonder die God van jou zouden we allemaal moordend en verkrachtend door het leven gaan?

    Die gedachte is pas beledigend tegen ieder weldenkend mens!

    Jij zegt: “We zijn met ze alle de fout in gegaan in het paradijs dus moeten we allemaal boeten.”

    Hoe werkt dat dan? Dat waren toch Adam en Eva? niet wij allemaal? Daar was ik niet bij hoor 6000 jaar geleden (trouwens de aarde is echt wel een tikkie ouder hoor!) en dus heb ik ook geen schuld.
    Volgens die logica moeten de kinderen van een moordenaar ook boeten voor wat hun vader heeft gedaan…

  48. “Volgens die logica moeten de kinderen van een moordenaar ook boeten voor wat hun vader heeft gedaan…”

    Dat is wel heel banaal?
    Niet dat ik het met je eerste stelling niet eens ben.
    Ik vind dat ik ook geen schuld heb aan andermans handelingen.

    Maar het is wel iets complexer dan hoe jij het stelt !

  49. @TT
    Hoe is het complexer dan? Het is zelfs banaler dan dat de kinderen van een moordenaar hebben de slechte persoon nog gekend…
    Wij allen hebben geen invloed gehad op de schepping (mocht echt zijn natuurlijk) en ook geen invloed gehad op de acties van Adam of Eva (Als er iemand gestraft moet worden is het die domme slang lijkt mij)

    Als ik iets mis dan hoor ik graag hoe iemand kan redeneren dat die zonde die wij allen dragen rechtvaardig is…
    Ik wens in elk geval niet te geloven in een God die zoiets zieks doet: Zelf iets scheppen, die schepping vrij wil geven en dan straffen als ze die vrije wil gebruiken!

  50. Exodus 20:5

    want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

    dus jah het staat er.

  51. als adam en eva er niet waren geweest was jij en ik er niet geweest. misschien beter ook!!! maar en tja we moeten allemaal boeten of je het gelooft of niet. tis hiet niet egt een paradijs op aarde of wel? Maar denk aan de bijbel alle zonden hebben gevolgen vroeg of laat nu of naa de dood. maar denk aan sodom en gomorra of aan de vervolgde joden al eeuwen lang wat zij Jezus aan gedaan heeft vergeet God ook niet. En hij vergeet dus ook niet wat wij in het paradijs hebben gedaan. dus tog wij moeten er allemaal voor boeten en de gevolgen van de zondeval zien.

  52. @ gerdien

    Elke keer als jij een taalfout maakt, verdrinkt God een kitten. Alsjeblieft, denk aan de kittens.

  53. @ThaClown

    Nou dat iedereen zondig is, is meer een principe kwestie naar mijn mening! zodat iedereen naar het beeld van jezus kan leven
    om zo een betere wereld te creern.

    Jou voorbeeld is dusdanig anders. daar gaat het niet om een principiële beweeg redenen maar om “iets” anders

  54. Brinkmeister

    Als jullie nou eens lekker oprotten en met jullie denkbeeldige vriendje gaan praten? Een beetje je leven inrichten op een eeuwenoud sprookjesboek en het ook nog raar vinden dat anderen je erom uitlachen.

  55. Dus het komt altijd maar weer neer op dit:

    Het woord van God is de waarheid >
    Het is de waarheid omdat het in de bijbel staat >
    De bijbel is waarheid omdat het het woord van God is >
    …et cetera… oneindig in de ronde…

    Ik houd het hierbij:
    http://i.imgur.com/EVDNL.jpg

    Bedankt voor de discussie!

  56. Even OT,
    pak net een fles water uit de koelkast en wat denk je wat?
    Is het opeens witte wijn!
    Een wijvendrankje dus..

  57. @ brinkmeister

    en nu moet je dat is recht in het gezicht van een moslim zeggen.

  58. @jasper
    Wat is daar zo erg aan ?
    en waarom een moslim en niet een christen of een jood ?

  59. Brinkmeister

    @Jasper

    Wat is het verschil? Jullie hebben allemaal dezelfde hersenafwijking.

  60. Nou er was een Deense tekenaar en die maakte een spotprent van een profeet. en de halve moslim wereld was over ze kop dus. Ik wil er alleen mee zeggen waarom gaat men wel zo makkelijk tegen een christen te keer en niet tegen een moslim.

  61. Dat is maar net hoe jij het ziet
    waarschijnlijk* ken jij dan alleen maar agressieve moslims ?
    Er zijn ook moslims die wel tegen een grapje kunnen, niet veel maar ze zijn er wel.

    en tja die spot-prenten is meer een media hype… imo.

  62. er zijn 2 opties:

    optie 1. Je wordt bekeerd op deze aarde en als je sterft begint het echte leven, je gaat naar de nieuwe aarde, je zal nooit meer hoeven rusten, je zal nooit pijn hebben, je zal nooit meer verdriet hebben, je zal nooit meer dood kunnen gaan. en je zal een kind van God worden.

    Optie 2. Je wil niet geloven en gaat eeuwig dood. Ik weet niet of jullie het hier fijn vinden op aarde, geen verdriet? geen pijn? geen ziekte? eeuwig leven? Iedereen weet dat hij of zij dood moet! leuk vooruitzicht? Als je het nieuws een beetje volgt dan weet je dat het hier op aarde 1 en al ellende is. Dus ik ga voor optie 1

  63. @Jasper
    Haha Jasper denk dat de waarheid van het leven een kwestie van het kiezen van een optie is!

    Daarnaast denk ik dat wij in een erg mooi en rijk land leven en dat het leven is zoals je het zelf maakt, heb ik zeker geen hulp van God voor nodig… verder bewijst al die ellende op aarde juist dat God:

    – Of niet bestaat
    – Een sadist is
    – Wel bestaat maar totaal geen macht heeft

  64. zonder fout is er geen goed
    zonder ongeluk is er geen geluk
    zonder haat geen liefde

    eeuwig blij zijn eeuwig gelukkig zijn is niet leuk.. denk er maar eens over na.

    eeuwige liefde is ook niet leuk…
    dood gaan hoort nou eenmaal bij het leven.

    dus ik ga voor optie 2
    // carpe diem //

  65. @jasper

    en het is niet een kwestie van niet willen geloven
    ik vind de antwoorden in de bijbel gewoon weg niet “geloof”waardig !

    Daarom zoek ik ze ergens anders.

  66. TT en ThaClown. jullie je eigen mening en ik mijn mening goed. ik hoop dat jullie gelukkig blijven, maar realliseer wel dat het geluk zomaar plots kan veranderen op deze wereld. door dood of andere ongelukken.

  67. De Vragen die stel je zelf!
    Iedereen mag zelf bepalen of die wilt nadenken over hoe het universum is ontstaan etc.

    ik doe dat iig wel !

  68. @ jasper

    Ik hoef geen gelijk daar ging het niet om !
    ik gaf alleen me mening, ik hoop dat je daar wat aan hebt.
    als je er niets aan hebt is dat ook goed !

    sta alleen wel open voor andermans gedachten. en focus je niet alleen op de bijbel !

  69. ik hoef ook geen gelijk. mijn wens is gewoon dat iedereen zijn geluk zal vinden.

    en ik respecteer jullie meningen, alleen ik voelde mij gediscrimineerd door meneer koelman.

    en ik voel me niet beter als jullie, als ik die indruk heb gewekt.

  70. @Jasper
    Dan kies ik toch voor optie 2
    Liever dood dan voor eeuwig opgesloten met een clubje religestoorden.

  71. @jasper

    Toch jammer dat je je gediscrimineerd voelt ik zie namelijk niet helemaal in waarom?

    “Wellicht omdat ik agnost ben..”

  72. Brinkmeister

    @Jasper

    Discriminatie valt helaas moeilijk te voorkomen als mensen volslagen wereldvreemde en abjecte denkbeelden hebben. En ik denk dat er heel wat vrouwen zijn die wel een leuke discussie aan willen gaan over discriminatie binnen het onderwerp van de column.

    God bestaat niet. God is een verzinsel naar het evenbeeld van mensen. En goed en kwaad, geluk en ongeluk zijn puur subjectief, een kwestie van perceptie.

  73. ieder zijn mening. het zou fijn zijn als je het ook even feitelijk onderbouwd.

  74. Brinkmeister

    Ik hoef niets met feiten te onderbouwen. Jij baseert je leven op een sprookjesboek, ik niet.

  75. zinloos om iets wat de 1 wel en de ander niet gelooft te gaan onderbouwen ? draait uit op nietus en wellus discussie

  76. Dat mag ik dan zelf wel bepalen Brinkmeister.

    maak er dan de volgende zin van Ik vind dat jij je leven op een sprookjesbeok baseert.

  77. Trudy Zeeman

    Bas van der Vlies heeft helemaal gelijk. Dat kan natuurlijk niet,een vrouw in de politiek. Ongeveer hetzelfde als een lijnende vrouw een uur lang in een banketbakkerszaak loslaten, of met veertig graden met je been in het gips langs de rand van een verkoelend zwembad zitten.

    (Even voor de duidelijkheid, ik hoop dat de ironische ondertoon overgekomen is,vrouwen mogen natuurlijk gewoon meespelen in de politiek)

  78. Brinkmeister

    Vergeet het maar Jasper, ik blijf bij mijn punt. Je leven is een leugen.

  79. M.A. Mons, Harderwijk en E. van Zwieten, Uddel

    Hoe durft u:…?
    …kritiek te leveren op iets waar u geen verstand van heeft? Het aanhalen van teksten in een andere context maakt duidelijk dat u de strekking hiervan niet begrijpt! Heeft u zelf ooit eens gebeden of Van der Vlies horen bidden? Zo nee, doe dan ook niet alsof!

    …op een discriminerende manier van discriminatie te spreken bij iets waar helemaal geen sprake is van discriminatie? Dit is discriminatie!

    …zo denigrerend te schrijven over het laatste oordeel? Deze column gaat met u mee als u sterft. Denkt u dat u in de laatste minuut hier nog de spot mee durft te drijven?

  80. Denkt u dat u in de laatste minuut hier nog de spot mee durft te drijven?

    HAHAHAHAHAHA #spot

    Zoals m`n moeder vroeger over het kind zei met down syndroom :
    “Dat is een kindje die onze lieve heer niet goed gemaakt heeft”.
    Maar hij heeft wel meer knoeiwerk afgeleverd..
    Daar valt niet tegen op te bidden.
    De rest is te wijten aan inteelt van Kaïn en Abel(leuke film) die op onverklaarbare wijze elkaar de hersenen insloegen en zich voortplanten.

  81. @Mons en co uit de biblebelt

    Kritiek leveren mag tot nu toe gelukkig wel in Nederland.

    Het uitgangspunt van de column lijkt me duidelijk en de overgrote meerderheid die het leest zal die mening delen.

    Doe de gordijnen open, koop een TV, zet filternet uit, ga eens naar een stad en probeer eens te beseffen dat jullie lokale sekte slechts binnen je eigen inteeltcultuur kan blijven bestaan.

    Zoals Hans Teeuwen al eens zei “Jullie doen namelijk net alsof ‘gevoeligheid en gekwetstheid’ en je beledigd voelen een voorrecht is alleen voor gelovigen.”

    Ik denk dat het standpunt van de SGP voor 50% van de mensheid beledigend is.

  82. De SGP denigreert zichzelf door domheid in het vaandel te dragen.
    De hel en verdoemenis is alleen voor diegene die er in gelooft.
    Een polonaise van lemmingen die door het Veluwemeer wandelen.

  83. Leuk stuk! Goed geschreven. Het ligt er lekker dik boven op en niet iedereen heeft voelsprieten voor sarcasme als ik het hierboven allemaal lees. Na reactie nr. 3 haakte ik overigens al af.

    Over de SGP: Ik heb een hekel aan de hypocrisie van de SGP en refo’s in het algemeen. Ik vind hun standpunten over homo’s en vrouwenemancipatie afschuwelijk. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik Bas van der Vlies dan weer niet zo erg. Hij schijnt zelf over bijvoorbeeld het vrouwenstandpunt al weer veel moderner te denken dan zijn eigen partij. De beste man is een redelijke politicus die nadenkt over wat hij zegt. Dat is beter dan rode-kop-Rita.

    Maar het stuk is zeker goed en alle respect voor Koelman.

  84. Erwin van Brakel

    Lieve Magdalena Gabriella,

    Weet je dat je Luuk woorden en uitspraken in de mond schuift die hij niet zegt? In de column spreekt hij niet voor zichzelf maar verwoordt Bas van der Vlies (“hier spreekt …”). Het is of lijkt zelfs een soort gebed “Amen”. ” … wij, binnen de SGP”: daar zal Luuk niet toe behoren.

    W.b. de scheiding tussen kerk en staat: die lijkt me niet samengaan met confessionele politieke partijen en confessioneel onderwijs.

  85. Erwin van Brakel

    De tekst is echt een (verzonnen) gebed, toegedicht aan Bas van der Vlies. 3e voorbeeld: “Daarom bid ik U, ..”

  86. A.Adelerhof

    geachte heer Koelman

    De collum van vandaag in de Metro “bidden met Bas van de Vlies” vind ik erg kwetsend voor zowel God, Bas van de Vlies het algemeen Christelijk geloof , het lijkt wel of u een Christenhater bent. kunt u in het vervolg uw standpunt op een normale manier duidelijk maken .

  87. Hey Koelman, prima column, zeer herkenbaar voor een ex-Grefo uit een hardcore SGP nest. Je moet ze wel nageven dat ze consequent zijn en niet in de politiek zitten voor de macht en het aanzien. Maar inderdaad, de scheiding van kerk en staat is ze een doorn in het oog. Het is maar goed dat dit een marginale groep is die we gerust kunnen negeren. Wat mij betreft is dat de beste oplossing. De VN heeft wel wat beters te doen dan zich druk te maken over een groepje christelijke randdebielen mag ik aannemen. Als ze dit pad op gaan dan hebben ze in de VS ook nog wel wat werk te doen. Daar zijn de christen-fundi’s een stuk extremistischer dan de SGP hier. Ga door met je goede werk!

  88. Ik heb kostelijk gelachen om je stukkie, Koelman.
    Ga vooral zo door! Dat de grrristenfundi’s zich op hun roede getrapt voelen zegt meer over hun gebrek aan incasseringsvermogen dan over de grofheid van je collumn.

    Raar idee, van die fundis. Ze zouden eens op moeten zoeken wat “geloven” betekent. “Geloven” is niet “weten”. Sterker, “geloven” is “niet weten”. Zo bezien moet het ontkennen van het bestaan van een baardman in een hemel helemaal niet beledigend zijn: je gelooft immers dat er wel zoiemand is zonder het te weten.

    Ook ik kies voor optie 2, puur omdat je in een staat van doodzijn toch niets meer merkt van de aanwezige wormen, ellende etc etc.

  89. Erwin van Brakel 03

    @Ines: ja blijkbaar weten veel mensen niet wat satire is en kunnen het ondanks overduidelijke aanwijzingen ook niet uit een tekst herkennen. Ook

    @A. Adelerhof schaart zich in die rij door ook weer de woorden uit het fictieve gebed van Bas van der Vlies aan Luuk toe te schrijven. “Het gebed van Bas van der Vlies” verwoordt allerlei stereotiepen uit het geloofs- en gedachtengoed dat menig calvinist laat zien en vormt daarmee een spiegel waar menig gelovige uit die richting niet in durft of wil kijken en daar dan “respect” voor eist.
    @Flip: sterkst: geloven =: niet WILLEN weten.

    Ik gun iedereen zijn menings- en geloofsuiting in zijn vrije tijd, maar laten we kerk en staat scheiden.

    Mooie column Luuk, je taalgebruik is een verrukkelijke verwoording.

  90. Als mensen niet uitgelachen willen worden om hun geloof, moeten ze maar niet zo’n belachelijk geloof hebben.

    Jezus breekt brood en vis en blijft het maar uitdelen. Geboren uit een maagd. Spreekt vanaf een berg een mensenmassa van jewelste toe en die gebeurtenis blijft buiten alle geschiedschrijving (behalve dan de bijbel). In Genesis 1 worden eerst de dieren op het land geschapen, in Genesis 2 het omgekeerde. Mohammed berijdt een vliegend paard dat hem naar Jeruzalem brengt, daarna naar de hemel, en dan weer terug naar Arabië, en daar komt de claim van de moslims op Jeruzalem vandaan. We kunnen nog uren doorgaan met de meest absurde teksten…

  91. @ Wendy: oh ja, lopen over het water….wat zou die man geslikt of gesnoven hebben???

  92. @ wendy

    Wel knap dan dat we in het jaar 2010 na christus leven… hoe verklaar je dat?

  93. is geen geschied boek voor nodig. we leven met zn allen in een christelijke jaar telling… appart he?

  94. Jasper, de moslims leven volgens een andere jaartelling. Wie heeft er gelijk? De Grristenen of de Moslims? En waarom dan wel?

    Ik wijt onze jaartelling het aan het feit dat het Christendom de meest gewiekste PR machine had.

    Even een zijsprongetje: volgens GW is de islam geen religie, maar een politieke stroming. Ik dank hem de koekoek: dan is het Christendom er ook een, met de Paus in zijn Vaticaanstad. Ik zeg: afzetten, die Duitser, overschilderen de Sixtijnse Kapel, viva la revolucion!

  95. Ik zeg persoonlijk de christenen, want ja dat geloof was gewoon het eerste geloof op deze aarde… en daarna zijn er afgeleide religies gekomen.

  96. Ah, Jasper, onwetende. (Maar dat blijkt al door je geloof)

    “Het hindoeïsme is een dharmische religie, een groep van religieuze opvattingen en praktijken, of een groep van religieuze tradities, die zijn oorsprong heeft of hebben op het Indische subcontinent.”

    “De Veda’s zijn de oudste religieuze geschriften ter wereld. Er staan geen wetten of regels in, maar hoofdzakelijk zaken m.b.t. God. Tevens worden zaken als filosofie,astrologie, wiskunde, geneeskunde, het universum, de natuur en de juiste levenswijze vermeldt. De Veda’s zijn ontstaan tussen 1500 en 500 v.Chr..”

    Dus de Hindoes hebben gelijk, en de moslims en gristenen niet? O-o-o, als je hiervoor maar niet op de brandstapel wordt gegooid.

  97. Ach, die Jasper, wel eens van het Jodendom gehoord ?
    Je weet wel, die monotheïstische godsdienst waar het Christendom uit voortgekomen is…
    Voor de godsdienstige Joden is het vandaag 12 adar 5770.

  98. Jasper hoort alleen de klok, en wordt daardoor zó verdoofd dattie het bestaan van de klepel helemaal vergeet.

  99. Corine van den Berg

    Wat jammer dat Luuk Koelman zo’n verwrongen beeld heeft van
    hoe de SGP een vrouw ziet. Totaal niet herkenbaar!
    Waar ik me bijzonder aan stoor, is de verfoeilijke arrogantie van jou en anderen waarmee je ons meent te moeten bevrijden van een last die ons onbekend is. Komt dit beeld van de SGP-vrouw uit boekjes of – wat ik niet voor je hoop – uit je eigen huishouden?

  100. Jaap Bezemer

    Goede God,
    Vergeef Luuk Koelman zijn ondoordachte en roekeloze woorden. Wilt u hem tot inkeer brengen? Vanwege uw Zoon Jezus. Amen.

  101. We zullen voor u bidden dat u in dit leven God werkelijk mag ontmoeten en niet voor het eerst na dit leven.
    een ding is zeker. ontmoeten zult u hem.

  102. Linda Harinck

    Als ik, vrouw, SGP-stemmend, er geen moeite mee heb niet op de kieslijst te kunnen komen en mijn collega SGP-stemsters ook niet, wie heeft er dan een probleem? Mensen die zelf geen SGP stemmen!
    In de columns wordt hoog opgegeven over de vrijheid van meningsuiting, ongeacht de manier waarop die mening gebracht wordt. Het is een excuus om te schelden en te beledigen.
    Is de SGP dan “lastig”, door een Bijbelse eigen mening te hebben en deze uit te dragen? Laat ons onze vrijheid, onze taakverdeling en ons gebed!

  103. Nou Luuk, je ziet, men heeft op zondag zitten bedenken wat men op maandag zal opschrijven.

    En je boft, ze gaan een goed woordje voor je doen bij hun zelfbedachte opperwezen !
    Bof jij even !

    En mag Luuk misschien van de vrijheid van meningsuiting gebruik maken, zoals in ons land gebruikelijk ?

  104. Overigens Jasper, grappig dat je niet reageert op mijn berichtje van 26 februari j.l.
    Tenslotte dames en heren van de SGP, ik gun jullie de vrijheid om te geloven wat jullie willen, maar laten jullie andersdenkenden ook het voorrecht om niet te geloven ?
    Over arrogant gesproken.

    Over mijn ziel hoeven jullie niet in te zitten: deeluitmakend van het Uitverkoren Volk heb ik een hot-line met Hem, we lachen wat af samen, Hij heeft best gevoel voor humor !

  105. Ja, het gaat niet goed met de katholieke kerk, ledenverlies.
    Bram en Moos lopen samen in 020 en passeren een katholieke kerk, buiten staat een bord:
    “Laat u bekeren tot het katholieke geloof, nieuwe leden krijgen € 10,=”.
    Bram ziet het wel zitten € 10,= te vangen en gaat naar binnen.
    Na 5 minuten komt hij weer naar buiten.Moos vraagt:”En, hebbie € 10,= ?”
    Bram kijkt hem minachtend aan en antwoordt:
    “Geld.Is dat het enige waar jullie Joden aan denken ?”

    Nog een prettige dag verder voor alle Koelmanfans, inclusief Luuk zelf.

  106. Hoi Luuk,

    Je stukjes waren wel eens leuker, maar je hebt in ieder geval hier veel mee losgemaakt.

    Ik kan niet wachten tot donderdag…

    Gr Léon

  107. Albert Sagers

    De column van de heer Koelman heeft ons wel erg diep getroffen. Uit de column begrijpen we dat de heer Koelman goed op de hoogte is van de inhoud van de Bijbel. Het is zijn goed recht om niet te geloven, maar dat is geen reden om mensen voor wie Gods woord dierbaar is diep te kwetsen. We willen de heer Koelman geen kwaad hart toedichten, maar stemmen in met het gebed van de heer Bezemer. Vergeef hem, zoals Jezus aan het kruis bad voor zijn vijanden. Als er zulke dingen geschreven worden kunnen we niet zwijgen. Dit moet ons van het hart.

  108. Koen Zagers

    Ik denk dat we steeds minder met religie kunnen in deze moderne tijden; er komt m.i. bijna alleen maar onzin uit de ‘gelovige’ hoek. Al kijk je alleen maar naar de hoeveelheid misbruik die nu uit de mouw komt. Of de grote onzin uit het vaticaan, een elite clubje met politieke meningen, omringd met luxe en rijkdom. Zoals het altijd al was dus.
    Gelovigen willen spiritualiteit samen ervaren. Maar deze georganiseerde spiritualiteit krijgt (had eigenlijk al) een pervers randje en er is eigenlijk niets spiritueels meer aan. Het is puur ego en jezelf (als het je uitkomt) lekker heilig doen. Bovendien kun je anderen terechtwijzen en geloven dat je “de waarheid” kent en anderen niet.

    Maar ik weet het, ik heb niet hoog op van de conservatieve gelovigen.

  109. Nou Luuk, wat je in ieder geval hebt bewezen:
    Qua achterlijkheid haalt de Islam het niet bij de achterlijkheid van de SGP.

    Wist je trouwens dat de meeste bezoekers van “De Wallen” in 020 uit de SGP-kring komen ?
    (Ik heb wetenschappelijke info uit die hoek)

  110. En Louisa denk je dat je een haar beter ben dan die mensen van de SGP?

    Die mensen van SGP hoor je absoluut niet zeggen dat ze zich zelf zo goed vinden.

  111. noujah zo kom je in iedergeval over, je doet net of de mensen van de SGP alles verkeerd doen, maar heb je wel is bij jezelf gekeken…

    ik denk dat heel veel mensen een heel verkeerd beeld van de SGP heeft, maar het zijn niet bepaald mensen die trots zijn op zichzelf en ze zijn niet te vergelijken met de licht christelijke mensen of katholieken die menen alles beter te weten.

    en wat is nu het probleem met SGP? mensen die op SGP stemmen willen zelf niet eens dat er vrouwen in de 2e kamer zitten, de reformatorische vrouwen willen het zelf niet, dus waarom is er dan sprake van discriminatie?

  112. Jasper:
    Het probleem met de SGP is dat deze partij vrouwen discrimineert er daar voor op internationaal niveau op de vingers is getikt.
    Luuk schrijft daar een satirische column over.
    Dan komen de reacties: eens met Luuk, niet eens met Luuk.
    SGPers voelen zich beledigd en sommigen zijn zelfs zo brutaal ongevraagd voor Luuk te gaan bidden en sommige SGPvrouwen laten weten het heerlijk te vinden dat zij worden gediscrimineerd.
    Natuurlijk niet, als iets je met de paplepel is ingegoten vind je het normaal.
    Jij toont je onwetendheid door te stellen dat het Christelijke geloof het eerste geloof was en ik reageer daar op. Ik heb een liberaal-joodse achtergrond, maar beschouw mijzelf als ongelovig.
    En daar wens ik en met mij vele anderen die niet gelovig zijn, ook begrip voor, maar het is een feit dat met name SGPers snel op de teentjes zijn getrapt en absoluut niet tegen satire kunnen.
    Door hun opstelling roepen zij de satire over zich zelf af.

    Ik heb inderdaad wetenschappelijke info dat veel mensen uit orthodoxe kringen met zich zelf in de knoop zitten en zich zelf in de nesten kunnen werken.
    Hoe denk je dat dat komt, Jasper ?
    Ik voel mezelf niet beter of slechter dan een ander, probeer mijn eigen boontjes te dopen en daar heb ik geen goddelijke macht bij nodig en als jij dat wel nodig hebt vind ik dat ook best.
    Maar beste Jasper, de domineesdochter A.M. Schmidt zei het al:
    “Lachen mag van God”.

    Zo, en nu nog ff stemmen.

  113. Ik doop natuurlijk niet mijn eigen boontjes, maar dop ze…

  114. ow.. jou mening ja. je heb helemaal gelijk de bijbel begint bij adam en eva (joodse geloof) en het joodse volk is het volk van God maar daar bedoel ik het zelfde mee als christendom, toen kwam Jezus voor onze zonde op aarde zoals geschreven in de profeten en toen is het christendom ontstaan… dus dat is het zelfde geloof alleen het volk van God dus de joden die willen het niet geloven zoals de rest van de wereld. dus die leven nog volgends het oude testament in de bijbel.

    SGP dicrimineert niet. jullie dicrimineren ons… Koelman beledigt ons en beledigt onze HEERE…

    vind je het leuk als iemand over jou vader beledigend praat? en dan wordt er gezegt vrijheid van meningsuiting…

  115. zielige man is die luuk om op zo’n manier de SGP en hun aanhang aan te vallen. Je mag best je mening hebben over het SGP standpunt, maar om hen dan op zo’n kwetsende, grievende manier aan te vallen, dan ben je echt een lozer. maar ach, luuk is een lozer, dus laat hem lekker zijn stukjes schrijven. zinloze baan trouwens. ga een echt vak leren ventje. prutser!

  116. Hoe gemakkelijk is het om de lachers op je hand te krijgen door christenen op de hak te nemen. Zonder enige mogelijkheid tot weerwoord maakt Luuk Koelman in zijn column een kwetsende parodie op een gebed door Bas van der Vlies. De naam van God wordt misbruikt en het geschetste beeld van de christelijke vrouw nadert niet eens de werkelijkheid.
    In tegenstelling tot een samenleving waarin de vrouw tot lustobject wordt gedegradeerd, heeft de vrouw binnen het christendom een waardige plaats.
    By the way, zou Koelman dit ook durven schrijven over Allah en de islam? Doe maar, ik ben benieuwd wie er dan als fundamentalist voor de dag komt.

  117. @ Koos
    “Zonder enige mogelijkheid tot weerwoord”? Je zou een punt hebben wanneer dit een journalistiek artikel was en geen column. Blijkbaar heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt. Vreemd voor een SGP’er.

    Maar los daarvan: Onder de column nemen jullie uitgebreid de tijd en ruimte voor jullie weerwoord, dus waar heb je het over? Ga alsjeblieft door, het is zo kostelijk!

  118. voor mensen die er geen koek van hebben gegeten is de bijbel moeilijk uit te leggen flip, dus beter kun je eerst de HELE bijbel bestuderen en dan weet je vast wat meer. Maar flip hoe ga jij reageren als ik met je vader of je moeder of een andere dierbare van jou de spot drijf?

  119. @Jasper, je vraagt mij hoe ik zou reageren als er beledigend over mijn vader werd gepraat ?
    Dat is al gebeurd in de Tweede Wereldoorlog, jongen…
    en dat heeft hij op het nippertje overleefd.
    Zonder de bijbel en…nee, nu houd ik op.
    Mazzeltov !

  120. laten we het leuk houden.

    Een jonge vrouw loopt door het park, en ziet een non zitten die ze nog kent uit haar jeugd in Limburg. “Héé zuster Agatha
    ” klinkt het, en er ontpopt zich een vrolijk gesprek. De zuster vraagt: “wat doe je tegenwoordig, Sophie?”, Sophie begint te blozen en antwoord: “ik ben prostituee, Agatha” “Wat?!” “Ik ben prostituee, Agatha” “Och, gelukkig, ik verstond protestant”

  121. Mijn ongenuanceerde mening: Als je anno 2010 nog steeds in God geloofd dan ben je niet erg slim. Je kan mijn rug op met je domme lulkoek. Voel je maar beledigd, andersom gebeurt dat ook wel eens.

  122. Jasper, ik gá die hele Bijbel van jou niet bestuderen. Waarom niet? Omdat het een boek is dat is geschreven door een heleboel MENSEN, en is samengesteld door een heleboel ANDERE MENSEN. Dat maakt het fundament van jouw geloof tot mensenwerk: het schrijven, de lay-out, het redactiewerk. Daar zit geen enkele goddelijke interventie tussen. En dat maakt de Bijbel dus niet anders dan de Koran, de Talmoed, of de complete serie van De Kameleon. Een erg mager basis om de rest van je leven aan op te hangen. Lekker gemakzuchtig ook: ik doe wat er in de Bijbel staat, en geloof dat er slechts één persoon/god mijn leven kan bepalen, dan hoef ik geen vragen meer te stellen, en niet te zoeken naar antwoorden op fundamentele vragen.

    En over dat spotten van een dierbare: ik zal die dierbare even voor je neus zetten, zodat je het hem/haar zelf kan vertellen. Ik vraag niet meer of minder van jou: zet god maar voor mijn neus.

  123. Sluit me 100% aan bij Flip. De mens heeft god geschapen en niet andersom. Verre van volmaakt overigens want ik denk dat de verzonnen god niet bepaald tolerant is. ‘t is ook handig want van iets dat niet bestaat kun je altijd je eigen beeld vormen zoals je dat uitkomt.

  124. Lekker gemakzuchtig ook: ik doe wat er in de Bijbel staat, en geloof dat er slechts één persoon/god mijn leven kan bepalen, dan hoef ik geen vragen meer te stellen, en niet te zoeken naar antwoorden op fundamentele vragen. ZEGT FLIP

    JASPER ZEGT als je dan eerst de hele bijbel bestudeerd dan weet je dat het niet zo in elkaar steekt, en als je dan geen verstand van de hele bijbel heb moet je niet van die domme commentaar leveren want wat jij zegt hierboven is niet waar.

  125. Kom maar op Jasper, waar ga ik de mist in? Wie heeft de Bijbel geschreven?

    De Bijbel bevat twee verschillende verzamelingen van teksten:

    Het Oude Testament, ook wel de Hebreeuwse Bijbel of Tenach genoemd. Deze werd geschreven over een periode van vele eeuwen, voor het grootste deel in het Hebreeuws met een paar passages in het Aramees.
    Het Nieuwe Testament, geschreven gedurende de eerste (en volgens sommigen gedeeltelijk in de tweede) eeuw na Christus, in alledaags Grieks (koinè-Grieks).

    “Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven.” (2 Timoteüs 3:16).
    Bron: Wikipedia

    Geïnspireerd, Jasper, dus niet geschreven! Het godbeeld als muze, met de bijbel tot gevolg. Maar wel allemaal mensenwerk, dus niet onfeilbaar. Daar sta je dan, met je boek. En maar bestuderen wat ze vroeger allemaal geschreven hebben.

    Je ben nooit te oud om te leren, Jasper: vertel me maar eens waar ik de fout ben ingegaan.

  126. Zou de kwetsende en satirische toon van de heer Koelman misschien het ontbreken van goede argumenten tegen SGP en geloof moeten verbloemen? Ik heb dhr Koelman in ieder geval niet op gebruik van goede argumenten kunnen betrappen.
    Vraag aan de heer Koelman: zou u een dergelijk stuk ook over de islam durven schrijven, of bent u in dat geval niet iemand van het vrije woord?
    Opmerking aan de heer Koelman: de Bijbel is helder over spotters, maar geeft gelukkig ook voorbeelden over spotters die tot inkeer komen. Gewild of niet: ik bid voor u.

  127. Luuk Koelman

    @ Wilmar
    Ja, sleep de moslims er maar weer bij, jij Christen Calimero. Wat een zwaktebod.
    Omdat je de vraag stelt: ik zie geen fundamentalistische moslims in onze Tweede Kamer zitten, maar wel fundamentele Christenen. Beiden overigens net zo erg, als je het mij vraagt.

  128. wilmar heeft gelijk. Luuk Koelman kent de mensen van SGP zo goed dat hij toch al weet dat hem niks kan gebeuren, gewoon de spot drijven met mensen die niks verkeerd doen. best zielig als je het mij vraagt.

  129. Eddie V.

    Kun je niet lezen, Jasper? Koelman heeft iets tegen het feit dat de SGP vrouwen stelselmatig discrimineert. Het is gewoon apartheid. Waarom denk je anders dat er rechtszaken lopen tegen de SGP? En jij hebt het over ‘mensen die niks verkeerd doen’. Oogkleppen heet zoiets.

  130. Maar dát is me een geweldige repliek, Jasper. Waarschijnlijk ongewild toon je mijn gelijk aan: wikipedia is door mensen geschreven, maar daar geloof je niet in. Waarom dat wel in de door mensen geschreven bijbel?

    Even een nieuwe poging een zinnige, inhoudelijke reactie van je te krijgen:
    Waar ging ik in de fout? Leg me dat eens uit.
    En zet jouw god nu even voor me neer, kan ik eens fijn met hem babbelen en bespotten omdat hij, de vermeend onfeilbare, toch zon klotewerk heeft afgeleverd.

  131. flip ik denk dat je hem snel genoeg ziet met je gespot. triest maargoed. het geeft aan dat jij wel in wikipedia gelooft en neit in de bijbel das raar.

    wat jij niet snapt is dat mensen van de SGP niet denken dat ze goed zijn, dat ze niet denken dat ze in de hemel komen mits ze bekeerd zijn, maar het is moeilijk om bekeerd te worden, dat kan een mens niet vanuit zichzelf, dat kan alleen God als hij jou genade geeft. maar daarvoor meot je geloven, en een geloof kan je alleen maar geloven en dat kan je niet bewijzen met iets.

  132. Raar is dat toch, he, Jasper, dat jij denkt dat jouw god mij gaat straffen omdat ik spottende opmerkingen maak en niet in hem geloof. Dat het jouw god kennelijk geen moer kan schelen hoeveel dametjes ik help bij het oversteken, hoeveel levens ik red als chirurg, hoeveel vrijwilligerswerk ik ook doe. En dáárom, mijn beste, geloof ik niet in die god van jou. Omdat het gewoon een egoïstisch stuk vreten is – in jouw geloof. Een entiteit die mensen creëert puur en alleen om hem te eren en te dienen. En die niet goede of fijne dingen belooft als je in de hemel komt, maar mensen bang maakt als ze niet in zijn straatje passen.

    Je moet eens gaan Youtuben nara GEorge Carlin, op de Ten Commandments. Dat is én leerzaam, én heel leuk, én het legt de zinloosheid van de tien geboden uit. Veel kijkplezier.

  133. Jasper,

    Je maakt jezelf en Jezus belachelijk.
    Jezus volgen is iets anders dan je gelijk willen halen.
    Hou hiermee op en ga iets nuttigs doen.
    Bijbellezen bijv. dan vind je ongetwijfeld de volgende tekst:

    Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; ongelovigen verachten die wijsheid en weigert elk onderricht.

  134. Ja, Jasper, nu hoor je van Theo, je maakt jezelf belachelijk. En Jezus ook. Die goede man die daadwerkelijk geleefd heeft. En de zoon van god is. Maar ook god zelf. En de geest. Verwarrend allemaal hoor.

    Grappig dat uitgerekend Theo (uit het Grieks, waar het “god” betekent) je dit even komt melden.

    Ik moet Theo wel gelijk geven dat bijbellezen nuttig is. het voorkomt dat je als ontevredene de straat op gaat om rond te hangen en anderen lastig te vallen. Moet je wel alleen maar bijbellezen, en niet stiekum naar buiten gaan he. En je ook al helemala niet met politiek bezig houden. Om maar weer ontopic te komen.

  135. Ik las vandaag dat Bas uit de Tweede Kamer verdwijnt.
    Keert niet meer terug na de komende verkiezingen…
    Zou dat nou door jouw stukkie komen ?

    ALLE LOF VOOR BAS !
    Hij is een van de weinigen, die standvastig in de Kamer is blijven zitten ivm zijn overtuiging.

    Ik wens hem het beste!
    Amen…Omijn !

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top