Second Life, de nieuwe internetzeepbel

Second Life is helemaal booming. Tenminste, dat zegt men. Je kunt geen krant of tijdschrift openslaan of de artikelen over deze ‘allernieuwste trend op internet’ vliegen je om de oren: Een virtuele 3D-wereld waarin je met een paar muisklikken je eigen alter ego ontwerpt, om vervolgens online een tweede leven te beginnen waarin alles kan.

De gemeente Zoetermeer wil ook op Second Life. Daar moet dan – om te beginnen – een virtueel stadhuis komen. Waarom? Waarschijnlijk omdat Zoetermeer geld te veel heeft, want dat stadhuis kost maar liefst 25.000 euro. Helemaal niet erg, wanneer veel mensen in Zoetermeer mee zouden doen aan deze zogenaamde hype. Maar dat is het nu net. In Nederland, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse professor Clay Shirky, spelen circa vijfduizend personen mee in deze virtuele wereld. Omgerekend betekent dat, dat in de stad Zoetermeer (met 115.000 inwoners) ongeveer 36 personen daar een account hebben. De meesten overigens alleen voor virtuele seks, want daar is het groot mee geworden.

Nou ja, groot. Wereldwijd zijn er 230.000 mensen op Second Life actief. Officieel drie miljoen maar Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, is zo slim ook gebruikers mee te tellen die deze virtuele wereld één keer hebben geprobeerd en vervolgens terzijde geschoven.

Er is slechts één conclusie mogelijk. Second Life wordt zwaar gehyped door heel slimme marketingjongens, terwijl het in essentie niets meer is dan de nieuwe internetzeepbel. Iedere ervaren internetter weet dat. En de politiek? Die weet weer van niets. Neem nu Den Haag, één van de armste gemeenten van Nederland. Zij opende op 19 maart jongstleden een virtueel strandpaviljoen op Second Life. Kosten: 30.000 euro. Het moet niet gekker worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top